Amber Ginsburg
I am a Chicago based artist teaching at the University of Chicago in the Department of Visual Arts. I create site-generated projects and social sculptures that insert historical scenarios into present day situations, as well as engage present day histories to imagine alternative futures. My background in craft orients my projects toward the continuities and ruptures in material and social histories. I often work with long-term and ongoing collaborators and together we engage multiple communities and elicit working relationships with experts in the fields of botany, political activism, biology, legal scholarship and activism, and science fiction. Always interested in history, more recently, I have been drawn to imagined futures, specifically a future that includes human survival. Looking to past feminist strategies, including collective action and equity politics, I work in large-scale sculptural forms that allow audiences a role in thinking through the making or completing the work. The boundary between human and nonhuman agency is pressing thinner. I follow specific material lineages, sometimes a tree species, sometimes porcelain, to map our varied and complex relationships. In doing so, I work in concert with objects as collaborators, agent-provocateurs, and narrative instigators.
Soy una artista que radica en Chicago y da clases en la University of Chicago en el Departamento de Artes Visuales. Creo proyectos generados en el sitio y esculturas sociales que insertan escenarios históricos en situaciones actuales, así como también involucran historias actuales para imaginar futuros alternativos. Mi formación artística orienta mis proyectos hacia la continuidad y las rupturas en las historias materiales y sociales. A menudo trabajo con colaboradores a largo plazo y permanentes y juntos involucramos múltiples comunidades y obtenemos relaciones de trabajo con expertos en el campo de la botánica, el activismo político, la biología, los estudios jurídicos y el activismo, y la ciencia ficción. Siempre interesada en la historia, más recientemente, me han atraído los futuros imaginados, específicamente un futuro que incluye la supervivencia humana. Mirando las pasadas estrategias del feminismo, incluyendo la acción colectiva y la equidad política, trabajo en formas escultóricas a gran escala que le permiten al público un papel en el pensamiento a través de la creación o el completar la obra. El límite entre la intervención humana y no humana es cada vez más delgado. Sigo linajes materiales específicos, a veces una especie de árbol, a veces porcelana, para mapear nuestras variadas y complejas relaciones. Al hacerlo, trabajo en conjunto con objetos como colaboradores, agentes provocadores e instigadores narrativos.