Photo: César Alberto Guzmán

Aura Arreola

Aura Arreola (Mexico, 1986). Interdisciplinary artist, performer and choreographer. Aura specializes in collaborative experimentation, butoh and site-specific performances in dialogue with sound art, live art, visual arts, music and experimental film; as well as with cognitive sciences (4E), creative philosophy, environmental humanities, and activism of the erotic. These crossovers aim to create territories-refuge to imagine other possibilities of relationship, production of desire, redistribution of affects, and politics of the senses. Since 2019 she is interested in a transdisciplinary choreographic practice nourished by workshops, lecture-performances and research labs. Her current work experiments with sound gestures (violin & vocal extended techniques), dance, movement and sound choreographies, such as E-Motions (AU/MX) with Samer Alkurdi (Syria); Turning Points with Iván Naranjo, and Fernando Vigueras; and Abyssal, at Multimedia Center, CENART. She is co-founder of the Society of Flesh and Bone, The Feast (2016), Inner Space (2019), and Bodies in Revolt: Butoh Dance Festival in Latin America (2016). Aura has performed in Japan, Chile, Colombia, Costa Rica and Mexico. She studied Visual Communication and Stage Design before turning into a deep research and practice of Butoh, western and non-western dance, in Mexico and Japan. She has danced with choreographers such as Tadashi Endo, Natsu Nakajima, Taketeru Kudo, Yukio Suzuki, Mariana Arteaga, and Eugenia Vargas. She has collaborated with more than 40 artists from Mexico, Japan, France, Syria, Canada, Costa Rica and Argentina. Also with neuroscientists for colloquiums and conferences around neurodance, interoception and embodied cognition.

Aura Arreola (Mexico, 1986). Artista interdisciplinaria, coreógrafa y performer. Aura se especializa en la experimentación colaborativa, la especificidad de sitio y el butoh, en diálogo con el arte sonoro, las artes visuales, la música y el cine experimental; así como con las ciencias cognitivas (4E), el pensamiento filosófico, las humanidades ambientales y el activismo de lo erótico. Estos cruces pretenden crear territorios-refugio para imaginar otras posibilidades de relación, de producción de deseo, de redistribución de afectos y de política de los sentidos. Desde 2019 está interesada en una investigación transdisciplinar que se nutre de talleres, conferencias-performances y laboratorios de investigación. Su trabajo actual experimenta con gestos sonoros y movimiento sonoro-somático, en piezas como E-Motions con Samer Alkurdi, Dunkelkammer Sessions (AU/MX); Vuelcos, con Iván Naranjo, y Fernando Vigueras; y Abisal, como parte del Ciclo Edges (Centro Multimedia, CENART). Aura es cofundadora de la Sociedad de Carne y Hueso(2016), Cuerpos en Revuelta –Festival Internacional de Butoh (2016)– y Espacio Interior (2019). Se ha presentado en Japón, Chile, Colombia, Costa Rica y México. Licenciada en comunicación visual con diplomado en escenografía. Su trayectoria comienza en teatro como productora y escenógrafa de directores como Alberto Lomnitz, David Psalmon y Alberto Villarreal. En 2012, se vuelca en una profunda investigación y práctica del Butoh y la danza en México y Japón, siendo una de las reconocidas exponentes contemporáneas del país. Ha bailado con coreógrafos como Tadashi Endo, Natsu Nakajima, Taketeru Kudo, Yukio Suzuki, Mariana Arteaga y Eugenia Vargas. Ha colaborado con más de 40 artistas de México, Japón, Francia, Siria, Canadá, Argentina; y con neurocientíficxs, a través del Centro de Neurohumanidades, siendo conferencista y coordinadora de mesas redondas en diversos Coloquios de Neurodanza y Neuroartes (CENART, INP). Fue becaria del Fondo Nacional para la Cultura y las Artes, a través de Creadores Escénicos 2019.