Photo: Courtesy of the artist

Fabiola Torres-Alzaga

Fabiola Torres-Alzaga is an interdisciplinary artist who uses her artistic practice to investigate visual geographies in their diverse fields of representation, and their repercussions in our socio-spatial relations, with special emphasis on the presences of the invisible. Informed by a queer perspective, her works originate from scenic systems such as cinema, theater, and magic, moving into an analysis of their complex visual hierarchies between the spectator and the narratives constituting the image. Through these disciplines, she seeks to summon other temporalities and spaces, creating illusory worlds that intrude into real space—counter-spaces that demand inclusive folds within the rigid walls of patriarchy in order to generate other possible relationships.
Across video, film, installation, sculpture, photography, and drawing, Torres-Alzaga’s work deploys different visual possibilities in its nebulous constructions between what’s seen and what’s hidden. Her work has been exhibited in Haus der Kulturen der Welt (Berlin, 2024), Museo MACRO (Roma, 2023), MUAC’s Sala 10 (Mexico, 2021), Bienal FEMSA (Zacatecas, 2018), Anthology Film Archives (New York, 2018), Lille3000 (France, 2019), Bienal de la Imagen en Movimiento (Buenos Aires, 2018), Paul Kasmin Gallery (New York, 2018), Maison des Arts de Malakoff (France, 2016), Polytechnic Museum of Moscu (Russia, 2015), MARCO (Monterrey, 2015), Museo del Chopo (Mexico City, 2014), Museo de Arte Moderno (Mexico City, 2014), Laboratorio Arte Alameda (Mexico City, 2011), Center for Contemporary Art (Tel Aviv, 2006), Sala de Arte Público Siqueiros (Mexico, 2004), among others.
She has published Historias de la noche (ESPAC, 2019), a book/project in dialogue with Mara Fortes, and Fabiola Torres-Alzaga: entre actos (Museo Universitario del Chopo, 2015) with texts by Itala Schmelz and Daniel Garza Usabiaga. She twice received FONCA’s Jóvenes Creadores fellowship, and from 2020 to 2023 she was named part of FONCA’s Sistema Nacional de Creadores.

Fabiola Torres-Alzaga es una artista interdisciplinaria que a través de su práctica investiga las geografías visuales en sus diversos campos de representación, y sus repercusiones en nuestras relaciones socioespaciales, con especial énfasis en las presencias de lo invisible. En sus obras parte, desde una perspectiva cuir, de sistemas escénicos como el cine, el teatro y la magia, en un análisis de sus complejas jerarquías visuales entre el espectador y las narrativas que constituyen la imagen. Através de estas disciplinas, busca convocar otras temporalidades y espacios, creando mundos ilusorios que se inmiscuyen en el espacio real, contraespacios que reclaman pliegues inclusivos dentro de las paredes rígidas del patriarcado para generar otras relaciones posibles.
Tanto en video, cine, instalación, escultura, fotografía y dibujo, la obra de Torres-Alzaga despliega diferentes posibilidades de lo visual en su nebulosa construcción entre lo que se ve y se oculta. Su trabajo se ha mostrado en el Haus der Kulturen del Welt (Berlín, 2024), Museo MACRO, (Roma, 2023), la sala 10 del MUAC (México, 2021), la Bienal FEMSA (Zacatecas, 2018), Anthology Film Archives (Nueva York, 2018), Lille3000 (Francia, 2019), Bienal de la Imagen en Movimiento (Buenos Aires, 2018), Paul Kasmin Gallery (Nueva York, 2018), Maison des Arts de Malakoff (Francia, 2016), Museo Politécnico de Moscú (Rusia, 2015), MARCO (Monterrey, 2015), Museo del Chopo (Ciudad de México, 2014), Museo de Arte Moderno (Ciudad de México, 2014), Laboratorio Arte Alameda (Ciudad México, 2011), Center for Contemporary Art (Tel Aviv, 2006), Sala de Arte Público Siqueiros (México, 2004), entre otros.
Ha publicado Historias de la noche (ESPAC, 2019), un libro/proyecto en diálogo con Mara Fortes, y Fabiola Torres-Alzaga: entre actos (Museo Universitario del Chopo, 2015) con textos de Itala Schmelz y Daniel Garza Usabiaga. Fue acreedora en dos ocasiones de la beca Jóvenes Creadores, y del 2020 al 2023 del Sistema Nacional de Creadores del Fonca.